Medarbejderfastholdelse: Hvad er jeres employee value proposition?

Er jeres medarbejdere på vej ud af døren? 38 procent leder ifølge Jobindex leder aktivt efter et nyt job. Får styr på jeres employee value proposition – og brug det til at tiltrække og fastholde jeres talenter.

Arbejdsløsheden har længe været lav på det danske arbejdsmarked. Særlig i nogle brancher kan det mærkes, når medarbejderne skal fastholdes, og nye talenter skal tiltrækkes. Det er arbejdstagerne, der oftere sidder med trumfkortet. 

Det er disse tal med til at vise:  de stammer fra en undersøgelse om danskernes arbejdsliv lavet af Jobindex, som du kan læse om i rapporten “Jobindsigt”.

  • Cirka 3/4 bliver kontaktet om nye jobmuligheder flere gange om året.
  • 38 procent leder aktivt efter nye job. 
  • 78 % vil afvise et jobtilbud, hvis de får et dårligt indtryk til samtalet
  • 58 % vil afvise et jobtilbud, hvis arbejdsgiver ikke har fokus på trivsel og mental sundhed.

Tallene understreger også,  det er nødvendigt at fokusere på at fastholde jeres medarbejdere – for det er dyrt for virksomheden, når en dygtig kollega forlader arbejdspladsen. Det er også meget ressourcekrævende, hvis folk ikke kender jer som arbejdsplads, og I skal i gang med at rekruttere.
 

Find jeres employee value proposition

I kan gøre det tydeligt for jeres nuværende og kommende medarbejdere, hvad der gør jeres arbejdsplads attraktiv. Et af de områder, I kan have fokus på, er jeres employee value proposition (EVP): Hvad er det, I som arbejdsplads tilbyder medarbejdere i bytte for deres arbejde og engagement?

Spørgsmål I kan stille jer selv og jeres medarbejdere i processen med at komme frem til jeres employee value proposition (EVP): 

  • Hvad sætter jeres medarbejdere størst pris på i deres arbejdsliv?  (fx. work-life-balance, løn, fleksibilitet osv.) 
  • Hvordan skaber i en forbindelse mellem virksomhed og medarbejdere? 
  • Hvordan differentier I jer fra andre arbejdsgivere? 

Læs mere om employee value proposition i faktaboksen herunder.
En klar EVP kan fungere som en grundpille i arbejdspladsens employer branding. Det fortæller en historie om, hvad det vil sige at arbejde for virksomheden og kommunikerer til både nuværende og potentielle medarbejdere, hvorfor de skal vælge (eller blive i) virksomheden.

Hvad er Employee Value Proposition?

En Employee Value Proposition (EVP) er det unikke sæt af fordele, I som arbejdsplads tilbyder medarbejderen i bytte for deres kompetencer, erfaringer og loyalitet. Det er med andre ord virksomhedens løfte til medarbejderne om, hvad de kan forvente at få ud af at arbejde der – både på det professionelle og det personlige plan.

EVP består ofte af flere elementer:

  • Kompensation: Løn, bonusser og andre økonomiske fordele.
  • Arbejdsmiljø: Kultur, atmosfære, arbejdsmæssig balance og det fysiske miljø.
  • Udviklingsmuligheder: Karriereudvikling, læring og muligheder for vækst.
  • Virksomhedens formål og værdier: Hvordan virksomhedens mission og værdier matcher medarbejdernes personlige mål.
  • Fleksibilitet og work-life balance: Muligheden for at balancere arbejdet med privatlivet, f.eks. gennem fleksible arbejdstider eller fjernarbejde.

Lyt og kom mistrivsel i forkøbet
Dårlig arbejdslyst får medarbejdere til at søge væk. Næsten 1 ud af 5 med dårlig arbejdslyst skifter job i løbet af et halvt år.
Men hvad skaber den dårlige arbejdslyst? Forebyg mistrivsel, hav fingeren på pulsen og få jævnligt indsigt i, hvordan medarbejderne har det, hvor engagerede de er, og hvad der er vigtigt for dem. 

Udviklingen i medarbejdertrivslen og vigtige indsigter kan I få ved jævnligt at lave trivselsmålinger, quickmålinger eller arbejdspladsvurderingen (APV). Læs mere om de forskellige målingstyper.
Målingernes indsigter kan I bruge til at sætte ind, hvor der er allermest brug for det og se medarbejdertrivslen over tid. Læs mere om analyse, indsigter og forbedring her. 

Bliv klogere på medarbejdernes loyalitet
Hvor loyale og tilfredse er dine medarbejdere? Det kan du få svar på i en eNPS-måling (Employee Net Promoter Score). I eNPS spørger man spørger medarbejderne på en skala fra 1 – 10, om de vil anbefale deres arbejdsplads til venner og bekendte. 
eNPS kan nemt tilføjes, når I udsender en trivselsmåling i GAIS.

Brug resultatet af jeres eNPS til at kickstarte en dialog om medarbejdertilfredshed og trivsel, eller brug resultatet til at vise kommende medarbejdere, at I har en attraktiv arbejdsplads. 
I kan også vise omverdenen jeres trivsel gennem GAIS OpenScore og på den måde bruge det i jeres employer branding. Læs mere om mulighederne med employer branding her.

Skab en kultur, hvor I taler om trivsel

Medarbejdertrivsel kan være en fluffy størrelse – og det er ikke ens for os, hvad der skal til for, at vi trives, når vi går på arbejdet. Få en fælles sprog for trivsel, så det bliver konkret at tage fat på. Hvordan taler I om work-life-balance? Om hvad der skal til for, at arbejdslivet giver mening? Eller hvilke ord bruger I, når ens kompetencer halter ift. arbejdsopgaverne? 

Brug fx. de syv faktorer i GAIS til at skabe en fast ramme om at tale sammen om trivsel. Hold jævnlige samtaler, og giv plads til dialog om, hvad der er vigtigt for motivationen. Bliv inspireret af, hvordan andre har brug de syv faktorer til at skabe trivselskultur.

Lyt til medarbejderne - og styrk trivslen

Lad os tage en uforpligtende snak, hvor vi med udgangspunkt i jeres behov og ønsker viser GAIS-platformens muligheder. 

Med GAIS kan I nemt komme i gang med kontinuerlig at samle feedback fra jeres medarbejdere, så I kan sætte ind de rette steder, styrke medarbejderengagement og employee retention.  

Andre artikler om samme emne