Kan vi tillade os fortsat at tale om medarbejderengagement og trivsel i en verden, hvor erhvervslivet føles mere usikkert?
Ja, absolut! Når medarbejdere er engagerede, er de mere produktive på arbejdet. De har færre sygedage og skaber mere værdi. De opbygger stærkere kunderelationer og lukker flere salg. Og de oplever også en højere livskvalitet. Der er altså al mulig grund til at fortsætte dialogen om engagement og trivsel.
En undersøgelse fra Great Place to Work viser, at medarbejdertilfredshed har direkte indflydelse på produktiviteten. Lande med engagerede medarbejdere har højere arbejdskraftproduktivitet.

Fald i engagement svarer til COVID-19-perioden
Det er derfor meget bekymrende, at nye data fra Gallup viser, at medarbejdere føler sig mindre engagerede. I 2024 faldt den globale andel af højt engagerede medarbejdere fra 23 % til 21 %. Engagementet er kun faldet to gange i løbet af de seneste 12 år: i 2020 og 2024. Sidste års fald på to procentpoint svarer til faldet under COVID-19-nedlukningerne..

Et nærmere kig på Europa
Zoomer vi ind på Europa, ser det desværre ikke bedre ud. Ifølge Gallups undersøgelse har Europa den laveste andel af engagerede medarbejdere på alle kontinenter. Her rapporterer kun 13 %, at de trives og føler sig engagerede på arbejdet.
- 13% er stærkt engagerede i arbejdet
- 73% er ikke særligt engagerede
- 15% er aktivt ikke engagerede
Der er dog store nationale forskelle i Europa.

Sådan kategoriseres engagement
Gallup inddeler medarbejdere i tre kategorier: engagerede, ikke engagerede og aktivt ikke engagerede.
- Engagerede medarbejdere trives på jobbet. De er dybt involverede og entusiastiske omkring deres arbejde og arbejdsplads. De føler ejerskab, skaber resultater og innovation og driver organisationen fremad.
- Ikke engagerede medarbejdere er i gang med “quiet quitting”. De er psykisk frakoblede fra arbejdet og arbejdspladsen. Da deres behov ikke er dækket, yder de tid – men ikke energi eller passion.
- Aktivt ikke engagerede medarbejdere siger op er i gang med ” loudquitting”. De er ikke bare utilfredse, de viser aktivt deres modvilje og modarbejder i nogle tilfælde deres engagerede kollegaers indsats.
Kilde: State of the Global Workplace: 2025 Rapport, Gallup.
Tillidsbaseret ledelse skaber engagement
Alle vinder ved høj medarbejderengagement. Så hvordan får vi kurven til at vende opad igen? Undersøgelsen fra Great Place to Work viser, at tillidsbaseret ledelse skaber både højt engagement og stærke forretningsresultater.
Eksempler på tillidsbaserede ledelseskompetencer ifølge Great Place to Work:
Giver medarbejdere frihed og tillid til at udføre arbejdet godt
Er imødekommende og let at tale med
Gør forventninger tydelige
Svarer ærligt på spørgsmål
Anerkender, at fejl er en del af det at drive forretning
Holder medarbejderne informeret om vigtige forhold
- Opmuntrer aktivt til balance mellem arbejde og fritid
- Viser interesse for medarbejderne som mennesker
Værdsætter godt arbejde og ekstra indsats
Er oprigtigt åben over for forslag og idéer
Involverer medarbejdere i beslutninger, der påvirker deres arbejde
Disse kompetencer peger på, at arbejdskulturer præget af involvering, respekt og psykologisk tryghed skaber både engagement og produktivitet.
Skab en engagerende trivselskultur
Hvis I oplever lavt engagement i jeres organisation, kan I med fordel arbejde aktivt med at opbygge en kultur, der fremmer udvikling og trivsel gennem feedback og åben dialog.
Feedback kan fx gives gennem spørgeskemaundersøgelser, hvor hele organisationen bliver hørt – eksempelvis gennem en trivselsmåling, der kommer rundt om de vigtigste faktorer for engagement og trivsel. Eller gennem en lederundersøgelse, der kan kickstarte udviklingen af nærværende og motiverende ledelse i jeres organisation.
Fokusområder til at øge engagement:
Identificer udfordringer
Få overblik med en trivselsmåling og identificer, hvad der hæmmer engagement og trivsel på arbejdspladsen.
Få feedback på ledelse
Undersøg, hvordan ledelsen opleves, og støt jeres ledere i at udvikle sig. Overvej at anvende en ledelsesmåling.
Øg kommunikation og dialog
Skab en kultur, hvor ledelsen lytter til feedback, og hvor det er psykologisk trygt at tale åbent.
Involver
Involver medarbejderne i beslutninger, der vedrører deres arbejde.
Dyrk anerkendelse
Skab en kultur, hvor hele organisationen værdsætter den enkelte medarbejders indsats. Øv jer i at udvise anerkendelse.
Skab bæredygtige arbejdsliv
Understøt balancen mellem arbejde og privatliv fx med fleksibilitet, pauser og mulighed for fordybelse. Overvej en Worklife Balance-undersøgelse for at se nærmere på fx balancen mellem arbejdsliv og privatliv.
Styrk individuel udvikling
Giv plads til både personlig og faglig udvikling.
Sæt en klar retning
Del formålet og retningen for både arbejdspladsen og den enkelte medarbejder. Involver hele organisationen i arbejdet med trivsel – og gør det til en fælles mission at skabe en engageret arbejdsplads.

Kickstart engagementet
med GAIS
Lad GAIS hjælpe jer godt i gang med at indsamle medarbejderfeedback. Med GAIS’ trivselsplatform kan I involvere og engagere hele organisationen i arbejdet med trivsel.