Medarbejderengagementet falder. Sådan vender I udviklingen.

Det er en bekymrende tendens for virksomheder, der allerede navigerer i en uforudsigelig og omskiftelig verden! Brug trivselsmålinger som et udgangspunkt for et fornyet fokus på, hvordan arbejdslyst, trivsel og produktivitet kan styrkes.
Employee engagement is declining - how to turn it around

Kan vi tillade os fortsat at tale om medarbejderengagement og trivsel i en verden, hvor erhvervslivet føles mere usikkert?
Ja, absolut! Når medarbejdere er engagerede, er de mere produktive på arbejdet. De har færre sygedage og skaber mere værdi. De opbygger stærkere kunderelationer og lukker flere salg. Og de oplever også en højere livskvalitet. Der er altså al mulig grund til at fortsætte dialogen om engagement og trivsel.

En undersøgelse fra Great Place to Work viser, at medarbejdertilfredshed har direkte indflydelse på produktiviteten. Lande med engagerede medarbejdere har højere arbejdskraftproduktivitet.

Decline in Global Employee Engagement
Kilde: Europæisk arbejdsundersøgelse 2025, Great Place to Work.

Fald i engagement svarer til COVID-19-perioden

Det er derfor meget bekymrende, at nye data fra Gallup viser, at medarbejdere føler sig mindre engagerede. I 2024 faldt den globale andel af højt engagerede medarbejdere fra 23 % til 21 %. Engagementet er kun faldet to gange i løbet af de seneste 12 år: i 2020 og 2024. Sidste års fald på to procentpoint svarer til faldet under COVID-19-nedlukningerne..

Kilde: State of the Global Workplace: 2025 Rapport, Gallup.

Et nærmere kig på Europa

Zoomer vi ind på Europa, ser det desværre ikke bedre ud. Ifølge Gallups undersøgelse har Europa den laveste andel af engagerede medarbejdere på alle kontinenter. Her rapporterer kun 13 %, at de trives og føler sig engagerede på arbejdet.

  • 13% er stærkt engagerede i arbejdet
  • 73% er ikke særligt engagerede
  • 15% er aktivt ikke engagerede

Der er dog store nationale forskelle i Europa.

Sådan kategoriseres engagement

Gallup inddeler medarbejdere i tre kategorier: engagerede, ikke engagerede og aktivt ikke engagerede.

  • Engagerede medarbejdere trives på jobbet. De er dybt involverede og entusiastiske omkring deres arbejde og arbejdsplads. De føler ejerskab, skaber resultater og innovation og driver organisationen fremad.
  • Ikke engagerede medarbejdere er i gang med “quiet quitting”. De er psykisk frakoblede fra arbejdet og arbejdspladsen. Da deres behov ikke er dækket, yder de tid – men ikke energi eller passion.
  • Aktivt ikke engagerede medarbejdere siger op er i gang med ” loudquitting”.  De er ikke bare utilfredse, de viser aktivt deres modvilje og modarbejder i nogle tilfælde deres engagerede kollegaers indsats.
Kilde: State of the Global Workplace: 2025 Rapport, Gallup. 

Tillidsbaseret ledelse skaber engagement

Alle vinder ved høj medarbejderengagement. Så hvordan får vi kurven til at vende opad igen? Undersøgelsen fra Great Place to Work viser, at tillidsbaseret ledelse skaber både højt engagement og stærke forretningsresultater.

Eksempler på tillidsbaserede ledelseskompetencer ifølge Great Place to Work:

    1. Giver medarbejdere frihed og tillid til at udføre arbejdet godt

    2. Er imødekommende og let at tale med

    3. Gør forventninger tydelige

    4. Svarer ærligt på spørgsmål

    5. Anerkender, at fejl er en del af det at drive forretning

    6. Holder medarbejderne informeret om vigtige forhold

    7. Opmuntrer aktivt til balance mellem arbejde og fritid
    8. Viser interesse for medarbejderne som mennesker
    9. Værdsætter godt arbejde og ekstra indsats

    10. Er oprigtigt åben over for forslag og idéer

    11. Involverer medarbejdere i beslutninger, der påvirker deres arbejde 

Disse kompetencer peger på, at arbejdskulturer præget af involvering, respekt og psykologisk tryghed skaber både engagement og produktivitet.

Skab en engagerende trivselskultur

Hvis I oplever lavt engagement i jeres organisation, kan I med fordel arbejde aktivt med at opbygge en kultur, der fremmer udvikling og trivsel gennem feedback og åben dialog.
Feedback kan fx gives gennem spørgeskemaundersøgelser, hvor hele organisationen bliver hørt – eksempelvis gennem en trivselsmåling, der kommer rundt om de vigtigste faktorer for engagement og trivsel. Eller gennem en lederundersøgelse, der kan kickstarte udviklingen af nærværende og motiverende ledelse i jeres organisation.

Fokusområder til at øge engagement:

 

Identificer udfordringer
Få overblik med en trivselsmåling og identificer, hvad der hæmmer engagement og trivsel på arbejdspladsen.

Få feedback på ledelse
Undersøg, hvordan ledelsen opleves, og støt jeres ledere i at udvikle sig. Overvej at anvende en ledelsesmåling.

Øg kommunikation og dialog
 Skab en kultur, hvor ledelsen lytter til feedback, og hvor det er psykologisk trygt at tale åbent.

Involver
Involver medarbejderne i beslutninger, der vedrører deres arbejde. 

Dyrk anerkendelse
Skab en kultur, hvor hele organisationen værdsætter den enkelte medarbejders indsats. Øv jer i at udvise anerkendelse.

Skab bæredygtige arbejdsliv
Understøt balancen mellem arbejde og privatliv fx med fleksibilitet, pauser og mulighed for fordybelse. Overvej en Worklife Balance-undersøgelse for at se nærmere fx balancen mellem arbejdsliv og privatliv.

Styrk individuel udvikling 
Giv plads til både personlig og faglig udvikling.

Sæt en klar retning
Del formålet og retningen for både arbejdspladsen og den enkelte medarbejder. Involver hele organisationen i arbejdet med trivsel – og gør det til en fælles mission at skabe en engageret arbejdsplads.

DSC_8735-1

Kickstart engagementet
med GAIS

Lad GAIS hjælpe jer godt i gang med at indsamle medarbejderfeedback. Med GAIS’ trivselsplatform kan I involvere og engagere hele organisationen i arbejdet med trivsel.

Andre indlæg

Arbejdslyst gør samfundet rigere

Arbejdslyst gør samfundet bedre og rigere

God arbejdslyst er godt samfundssind! Ny rapport viser, at løfter vi arbejdslysten i Danmark med 1 point, er gevinsten for samfundsøkonomien 47,6 mia. kr. om året.