Når I skal i gang med trivselsarbejdet, så kan I med stor fordel lave en tydelig forventningsafstemning om roller og proces. Gør det gerne fra starten af, så alle aktørgrupper ved, hvad deres roller i trivselsarbejdet er, og hvad der forventes af dem.
Det er nemlig nemmere at gå trygt, aktivt og konstruktivt ind i processen, når der er tydelige linjer.
Individet er konstruktivt og bærer med
Medarbejdernes engagement er en afgørende nøgle til at lykkes med trivselsarbejdet. Det fordrer, at den enkelte medarbejder er konstruktiv og ser trivsel som noget, alle parter har et ansvar for. Medarbejderen må arbejde med sig selv og sin egen trivsel – fx via de målrettede anbefalinger og værktøjer, GAIS (trivselslplatform) tilbyder eller de initiativer, arbejdspladsen sætter i gang. Trivsel er ikke noget, man får serveret af sin leder eller arbejdsplads. Det er noget, man også selv må arbejde på.
Gruppen tager ansvar for hinanden
Gruppen har også et ansvar. Det enkelte medlem af gruppen må bidrage til fællesskabet og være en konstruktiv medspiller både i relation til kolleger og leder. Gruppen skal tage et medansvar for, at kollegerne trives og gøre det til en naturlig ting at tale om, hvordan man har det, og hvordan man kan understøtte hinanden.
Lederne er rollemodeller
Lederne er altafgørende, hvis trivselsarbejdet skal bære frugt og gøre en forskel på den lange bane. Det er vigtigt, at lederne er rollemodeller ind i trivselsarbejdet. Det er ikke nok, at de ser trivsel som et påtvunget fokus. Trivselsarbejdet skal være aktivt, og det sker, når ledere øver sig i at praktisere trivselsledelse i hverdagen.
HR er driver af trivselsarbejdet
HR har en særlig og central rolle som driver af det vedvarende trivselsfokus i organisationen. Det indebærer ofte både ansvar for trivselmålinger og opfølgende initiativer for både medarbejdere og ledere.
Øverste ledelse skaber ejerskab
Den øverste ledelse har mulighed for at skabe en kæmpe dedikation til trivselsarbejdet ved at gå foran og tage ejerskab. Det kan fx ske ved at bidrage til formulering af formål og mål, bruge sit ledelsesrum til at kommunikere trivsel som strategisk vigtigt og ved at indføre medarbejdertrivsel som et element i lederevaluering.
Arbejdsmiljørepræsentanten skaber rum for at blive hørt
Selvom trivsel er sat på dagsordenen, kan der opstå situationer, hvor medarbejderne har svært ved at tale åbent om deres udfordringer. Her er det arbejdsmiljørepræsentantens ansvar at skabe et rum, hvor medarbejdernes oplevelser og refleksioner bliver hørt, og hvor problematikker bringes videre til arbejdsmiljøorganisationen.