Kom tættere på platformen og alle mulighederne
Få mere ud af GAIS og hjælp til at komme godt i gang
Mød virksomhederne GAIS skaber god arbejdslyst hos
Best practice og guides til før, under og efter jeres måling
Nyheder, baggrund og viden om platformen og livet med GAIS.
Inspiration, gode råd og værktøjer til din egen og teamets trivsel
Trin-for-trin hjælp til, hvordan I bruger GAIS-platformen
Brug en certificeret GAIS partner i jeres trivselsproces.
Bliv certificeret partner, og brug GAIS i din forretning
Sammen sætter viden om god arbejdslyst på dagsordenen
Lad os tage på en udviklingsrejse sammen – til begges fordel
Det handler om den gode arbejdslyst!
Kom med på en rejse og en drøm om god arbejdslyst
Connect med teamet bag GAIS
Vi vil gerne høre fra dig!
Empowerment er følelsen af at være ovenpå! Oplevelsen af at have magten til at gøre noget fremfor ingenting. Du kan empower medarbejderne og dig selv med enkelte tiltag, og det begynder med denne tænkepause.
Af gæsteblogger og GAIS-ambassadør, Anette Riis, ejer af ABCC coaching og kommunikation
At empower andre er et bevidst valg af tilgang til dem, du arbejder sammen med. Når du anvender empowerment, så er det den enkelte medarbejder, som er med til at bestemme, hvad der er udfordringen, midlet og målet. Din opgave er at spejle, dele viden og facilitere empowerment.
Midt i en Corona-tid er det måske ikke forandring og udvikling, som står først på agendaen, men modsætningen til at have magt til at gøre noget er afmagt og oplevelsen af manglende kontrol og muligheder. Tingene har det med at slippe gennem fingrene på os, når vi ikke har oplevelsen af at have magten eller power.
Tre kerneelementer du kan arbejde med, når du vil empower dine medarbejdere på hjemmekontoret er tid, tillid og tro. Det er samtidig en empowerment af dig!
Empowerment betyder, at man har styrken til at handle selv. Formålet med empowerment er at give dine medarbejdere mulighed for at skabe magt til at handle på deres felt og med deres egen autoritet. Det er ikke magt over men netop magt til, som også kan ses som at udvikle kapacitet til at skabe små og store forandringer. Empowerment kan på den måde ses som liggende tæt op ad selvledelse.
Det er ikke magt over men netop magt til, som også kan ses som at udvikle kapacitet til at skabe små og store forandringer.
Empowerment kan på den måde ses som liggende tæt op ad selvledelse.
For at skabe meningsfyldt empowerment på distancen med fokus på at styrke og støtte din medarbejdere er det vigtigt, at du har tid til at gøre dig dine egne refleksioner. Som leder har vi ofte blikket rettet mod vores medarbejdere, hvor vi oplever, at vi straks må kunne svare på, forklare og løse en række spørgsmål eller udfordringer. Vi modtager mange input.
Det kan være svært at tage tid til dig og give tid til dine medarbejdere til at tænke efter. Når I har indledt fx en proces eller projekt, så aftal en tænkepause og vend tilbage. Alt efter situationen kan pausen være alt fra 5 min, til dagen efter eller næste uge. Men aftal hvad formålet med reflektionen er, hvad præcist skal have en ekstra tanke. Ellers kan I miste kontrollen i stedet for at finde frem til, hvad I gør bedst nu for at være empowered i eget projekt.
Tid til refleksion er tid givet godt ud til dine medarbejdere, så de blandt andet ved inden for hvilke rammerne, de kan arbejde, samtidig vil den ledelse, de får af dig, opleves mere klar og tydelig.
Brug lidt tid på at spørge dig selv, hvordan kan dine medarbejdere se/mærke, at du er empowered? Hvordan oplever andre, at du føler, at du har magten til at gøre en forskel?
Når du i din adfærd fremstår balanceret, velovervejet og tydelig, så har du langt større chance for at få dine medarbejderes tillid.
Kommunikation følger naturligt sammen med tillid også i en tid, hvor vi kommunikerer online og dermed også naturligt er mindre nærværende. Det kunne være let her at skrive, at du bare skal kommunikere mere tydeligt. Dog vil jeg prøve at inspirere dig med nogle konkrete ideer fra andre lederes praksis:
Tillid kræver læring. Tillid kan opstå i et splitsekund, og den kan også forsvinde lige så hurtigt. For at opbygge og opretholde tilliden kan I tale om effekten af tillid eller mangle på tillid i samarbejdet samt hvilke justeringer, der evt. er brug for.
Brug lidt tid på at spørge dig selv, hvordan opleves det selv at møde tillid?
Som leder skal du indgyde tro. På samme tid skal du balancere optimismen i troen, så den ikke bliver en skuffelse. I denne tid hvor fremtiden er usikker kan det være svært at sætte de klare rammer og mål op. Men at tro på, at I kommer stærkere videre på den anden side, det kræver ingen absolut dato for Coronas ophør. Det giver i stedet håb for fremtiden og tro på at det, I gør i jeres team og organisation, gør en forskel.
Oplev en følelse af magt til at gøre mere af det gode og energifyldte via tro og håb. Du kan dele det, som giver dig den følelse og være med til at inspirere dine medarbejdere.
Brug lidt tid på at spørge dig selv, hvor finder du glæde? Og kan du bruge den følelse til at empower dine medarbejdere (endnu mere)?
Vi ved fra første runde Corona, at det påvirker medarbejderne at sidde hjemme, hvor fx 48 % oplever at have en god struktur på deres arbejdsdag og 59 % når det, de har sat sig for. Men der er også dem, som ikke har samme oplevelse. Læs mere her og klik på 2020: Trivsel og arbejdslyst i en Corona-tid.
Vi bruger cookies for at sikre os, at brugerne får den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Du kan læse mere om vores politik, samt ændre dine indstillinger her.
Denne hjemmeside bruger cookies til at sikre at du som bruger får den bedste oplevelse. Cookies er små tekstfiler gemt i din browser for at huske dig, når du vender tilbage til hjemmesiden. Det hjælper vores team til at forstå hvilke informationer du finder interessant og brugbart på hjemmesiden.
Det er muligt for dig at ændre dine cookie indstillinger i fanerne til venstre.
Du kan læse vores fulde privatlivspolitik her.
Ved at acceptere disse accepterer du, at vi må bruge helt generelle cookies til at gemme dine indstillinger om privatlivspolitikken på vores side, samt aktivere caching for at forbedre din oplevelse
Hvis du ikke aktiverer denne funktion kan vi ikke huske dine indstillinger. Det betyder at du skal indstille dette, hver gang du besøger hjemmesiden.