CASE
Plantorama bruger GAIS til at skabe stærke medarbejderoplevelser
For Plantorama er høj medarbejdertrivsel en forudsætning for gode kundeoplevelser og vækst.
Med GAIS arbejder de løbende med trivsel og omsætter indsigter til handling på tværs af centre og teams.
Trivselsmåling hos Plantorama
Hos Plantorama er ambitionen klar – medarbejdertrivsel er ikke et biprodukt, men en klar forudsætning for en sund vækst.
“Vi tror på, at de unikke kundeoplevelser kommer ved, at vi har fokus på de gode medarbejderoplevelser og ved at skabe et meningsfuldt arbejdsliv. Derfor er arbejdslyst en central KPI hos os, siger Maj Schøler Fausing, der er vice CEO i Plantorama.
De bruger GAIS til at måle trivslen to gange om året, hvor hvert center sætter strategiske mål for gode medarbejderoplevelser. Derfor var det vigtigt for Plantorama at finde et værktøj, der kunne give indsigter på tværs af deres organisation og blandt deres flere end 800 medarbejdere.
“Det var en fordel, at GAIS er så nemt at bruge i praksis. Vi har 16 forskellige centre, hvor centrechefer og afdelingsledere nemt kan sætte mål ud fra områder identificeret i trivselsmålingen. De arbejder videre med resultaterne i det enkelte team,” fortæller Kathrine Laursen, der er HR-udviklingskonsulent i Plantorama.
Én platform – indsigt på tværs af centre
“Vi havde brug for et system som GAIS, der var plug-and-play, visuelt stærkt og simpelt at bruge. Jeg har før i andre systemer oplevet, hvor frustrerende det var, at man skulle vente på målingens resultater, fordi tingene skulle igennem det helt store analyse-apparat. I GAIS får vi indsigterne med det samme,” uddyber Maj Schøler Fausing.
Plantorama samarbejder med konsulent Ditte Nørgaard Holm fra PeopleFirst, der har en certificering i GAIS-platformen. I tæt kontakt med HR og ledelse i Plantorama hjælper hun med at opsætte målingerne og kigge ind i resultaterne. Ditte har også været ude i de forskellige centre og faciliteret trivselsprocesser
“Det har fungeret rigtig godt, at Ditte kommer ud som ekstern konsulent. Medarbejderne kender hende og har tillid til hende. Når vi besøger centrene, kan vi mærke, at der er blevet arbejdet med indsigterne fra målingerne og sat initiativer i gang,” siger Maj Schøler Fausing.
For Ditte Nørgaard Holm har GAIS givet et godt fundament til at tale om trivslen.
“Det handler om at skabe et trygt rum for dialog og dermed få dybere indsigt i, hvad der betyder noget for medarbejderne, “fortæller hun.
Inden deres første GAIS-måling blev sendt ud, lavede de et webinar for lederne for at klæde dem godt på til at bruge værktøjet. Derudover har hun også dialoger med flere af lederne om afdelingens resultater.
“Jeg ser GAIS som et dynamisk værktøj, hvor vi skal flytte os med målingen, og med hvor resultaterne peger hen,” forklarer Ditte Nørgaard Holm.
Fra indsigt til handling: “Kom med til pause!”
Fokuskortet i trivselsmålingens rapport er et af de analyseværktøjer, der hjælper Plantorama med at prioritere i indsatsen – også ned på center- og afdelingsniveau.
Hos et af centrene stak faktoren Kollegaer ud. Her følte medarbejderne i en af centrets afdelinger sig ikke som en del af resten af Plantorama-kollegaflokken.
“Der kom en rigtig god dialog omkring det, og for flere kan indsigter som denne blive en aha-oplevelse,” fortæller Ditte Nørgaard Holm.
Trivselsarbejdet førte til, at der blev lavet visuelle påmindelser bagefter. Blandt andet en plakat, hvor kollegaerne blev opfordret til at holde pauser med deres øvrige kolleger i Plantorama.
“Eksemplet kan måske virke banalt, men det blev en konkret handling,” forklarer Ditte Nørgaard Holm.
I et andet center kan de fra måling til måling se, at der er sket et stort spring i arbejdslysten. Her har de særligt haft fokus på medbestemmelse, hvor medarbejderne har været mere inde over planlægning af deres arbejdsopgaver.
“Der har virkelig været fokus på at lytte til medarbejderne for at finde ud af, hvad der kan gøres for at styrke arbejdslysten. Vi kan se, at det har båret frugt, så arbejdslysten i det konkrete center nu er på 82 point,” fortæller Ditte Nørgaard Holm.
Nudging giver høj svarprocent
“Det har været vigtigt for os at få højt engagement i trivselsmålingerne. Derfor har Plantoramas HR-afdeling været i tæt dialog med centrene og sundhedsambassadørerne. Nogle gange skal der også lidt nudging til,” fortæller konsulent Ditte Nørgaard Holm.
Centrene deltager i en lodtrækning om pizza til hele centret, hvis svarprocenten er over 50 % inden for de første fem dage, trivselsmålingen kører.
“Det har helt klart været med til at få os godt fra start, og medarbejderne snakker om målingen. Derudover loves der også kage ved en svarprocent på 80 %,” fortæller Ditte Nørgaard Holm.
Mens målingen kører, er der løbende dialog om svarprocenten, hvor der bliver rakt ud til centercheferne i Plantorama.
“Nogle gange skal der et opkald til for at motivere, så vi får så mange til at deltage i målingen som muligt, og alle stemmer bliver hørt,” fortæller Kathrine Laursen.
Og så spiller indsatsen efter målingerne også ind: “Når flere oplever, at der er blevet arbejdet med målingens resultater, og der bliver sat handlinger i gang, så vil de også gerne svare på den næste måling,” siger konsulent Ditte Nørgaard Holm.
“Med GAIS har vi fået et trivselsværktøj, der er visuelt stærkt, og som giver os et sprog for trivsel. GAIS er intuitiv, og der hjælp til selvhjælp. Det er vigtigt for os, da vi ikke har en stor HR-organisation, der kan løfte alle opgaverne.
Maj Schøler Fausing
Vice CEO


