Fra trivselsmålinger til konkrete resultater - Azends tilgang til bedre trivsel

I svarprocent
85
i overordnet arbejdslyst​
60
årlige målinger
0

Hos IT-virksomheden Azend har de siden 2021 arbejdet systematisk med trivslen via halvårlige målinger. Det er faktisk en no-brainer fortsat at have fokus, mener virksomhedens People & Culture-koordinator Cæcilie Morsø. For ifølge hende er der kun gevinster i sigte ved at have styr på trivslen på arbejdspladsen.

Hos Azend oplever de, at deres arbejde med trivsel og arbejdsmiljøet smitter positivt af på øget produktivitet, motivation, medarbejdertilknytning og  sænket sygefravær.

“Vi har næsten altid 100% i svarprocent på trivselsmålingerne blandt vores medarbejdere, og scoren er vi stolte af – for den ligger på den gode side af landsgennemsnittet. Det betyder naturligvis ikke, at vi hviler på laurbærbladene,” fortæller Cæcilie Morsø, som er People & Culture-koordinator hos Azend.

Fra feedback til konkrete handlinger

Efter hver måling arbejder de systematisk med særligt kommentarerne, som ofte bliver til konkrete handlingsanvisninger, som de kan gribe og arbejde med.

Resultaterne bliver behandlet af ledergruppen, som i fællesskab igangsætter konkrete tiltag, så arbejdspladsen kan arbejde målrettet med og komme eventuelle frustrationer i møde i opløbet.

”Derudover har vi selvfølgelig også fokus på, om der sker markante dyk i de faktorer, vi måler på, så vi med hjælp fra kommentarer samt ledelsens regelmæssige 1-1 samtaler kan analysere, hvad der kan være udslagsgivende her, så vi kan arbejde på at vende noget, der ellers potentielt kunne blive sårbart for vores kultur.”

Samme sprog og indstilling

Hos Azend er talentbaseret ledelse og en fælles indstilling fra top til bund i organisationen vigtig for deres succes. Cæcilie Morsø forklarer, hvordan denne tilgang starter fra ledelsen og skaber en kultur af tillid og åbenhed:

”Vi har kæmpe fokus på talentbaseret ledelse, og at mindset, indstilling, kommunikation og menneskelighed starter helt oppe fra toppen. Vores bestyrelse, direktion og ledelse gør sig derfor også umage for altid at tale samme sprog, udstråle samme indstilling og vise, at de er enige om et fælles værdisæt – for så tror vi på, at vi når allerlængst med trivslen,” fortæller Cæcilie Morsø.

“I dag har vi en relativt lille, men sammentømret ledergruppe, som er enormt dygtige til at være ærlige og åbne både overfor hinanden og medarbejderne. Det tror vi på skaber tillid og opbygger en psykologisk tryg arbejdsplads, hvor der er plads til at sige, hvad der er godt, og hvad der trykker.”

Psykologisk tryghed og fri tale
Azend har de generelt stor fokus på, at medarbejdere kan tale frit om deres tanker og udfordringer.

 

“Hos Azend er der plads til ærlig snak, hvor det skal være ganske ufarligt at komme til sin leder med det, man har på hjertet. Vi fokuserer på, at der ikke skal være snak og sladder i krogene; det, der trykker, kan og skal siges højt, fortæller Cæcilie Morsø. 

Det gør de blandt andet ved at have dialoger om, hvordan den svære samtale kan gribes an. Hos Azend ønsker de at skabe en kultur, hvor man kan gå til hinanden og tale om det, der er svært, på en god og konstruktiv måde. 

“Vi tror på, at det er med til at man føler sig set og mødt på arbejdspladsen – på en måde så man også opbygger en vis loyalitet til både sit team og sin arbejdsplads,” fortæller Cæcilie Morsø.

 

“Vi er fuldt ud opmærksomme og bevidste om, hvor vigtig trivsel og arbejdsmiljø er, og at disse aspekter ikke forbedres af sig selv. Derfor er GAIS et centralt værktøj i vores bestræbelser på at sikre en fremtid med høj trivsel.

Cæcilie Morsø

People & Culture coordinator

Andre der fik hjælp med GAIS