Kom tættere på platformen og alle mulighederne
Få mere ud af GAIS og hjælp til at komme godt i gang
Mød virksomhederne GAIS skaber god arbejdslyst hos
Best practice og guides til før, under og efter jeres måling
Nyheder, baggrund og viden om platformen og livet med GAIS.
Inspiration, gode råd og værktøjer til din egen og teamets trivsel
Trin-for-trin hjælp til, hvordan I bruger GAIS-platformen
Brug en certificeret GAIS partner i jeres trivselsproces.
Bliv certificeret partner, og brug GAIS i din forretning
Sammen sætter viden om god arbejdslyst på dagsordenen
Lad os tage på en udviklingsrejse sammen – til begges fordel
Det handler om den gode arbejdslyst!
Kom med på en rejse og en drøm om god arbejdslyst
Connect med teamet bag GAIS
Vi vil gerne høre fra dig!
Denne guide hjælper jer til at vælge det setup for GAIS-målingen, der passer bedst til jer. Første del af guiden handler om at etablere trivselskultur via faste rytmer. Anden del er en konkret gennemgang af de muligheder, GAIS tilbyder. Og sidste del er anbefalinger fra GAIS til at vælge det rigtige setup.
Arbejdslyst kommer ikke bare af sig selv. Det kræver et oprigtigt fokus at udvikle og fastholde en trivselskultur. Det handler om, at man som organisation tror på, at trivsel er en afgørende drivkraft i at skabe en sund virksomhed – både forretningsmæssigt og menneskeligt. Og at man derfor aktivt arbejder med trivsel som en fuldstændig integreret del af organisationens kulturarbejde.
Organisationers udgangspunkt for at skabe en trivselskultur er meget forskellige. Måske har I aldrig arbejdet struktureret med trivsel før, måske har I lavet en årlig trivselsmåling eller har allerede trivsel som strategisk fokus. Uanset jeres udgangspunkt anbefaler GAIS, at I etablerer og fastholder en fast frekvens eller rytme i trivselsarbejdet – fordi det skaber vedvarende fokus og gode vaner. En rytme kan skabes ved at lave trivselsmålinger med et fast interval samt en fast proces for opfølgning og handling på baggrund af målingerne.
Der er klare gevinster at hente ved at arbejde med faste frekvenser i trivselsarbejdet:
Styrken ved GAIS´ løsning er fleksibilitet, og I kan:
I kan vælge mellem to forskellige målingstyper.
I kan vælge mellem en hel række forskellige målingsfrekvenser – alt efter jeres behov.
Pulsmåling månedligt / hver anden uge /ugentligt: Her lægger I ud med en fuld GAIS-måling, der bruges som benchmark for den efterfølgende pulsmåling. Ved pulsmålingen opdeles spørgeskemaet i portioner, der udsendes til deltagerne med den frekvens, I vælger.
I kan vælge mellem hver uge, hver anden uge og hver måned. Antallet af spørgsmål i hver måling afhænger af frekvensen. Spørgsmålene er fordelt sådan, at deltagerne i løbet af en periode på tre måneder kommer igennem alle 39 spørgsmål i GAIS :
I løbet af 3 måneder med pulsmåling bliver der indsamlet en fuld rapport på både virksomheds- og individniveau. Rapporten er dynamisk og opdateres hver gang, der indløber nye resultater.
Årlig /halvårlig / kvartalsvis måling: Målingen gentages enten årligt, halvårligt eller hvert kvartal og består af en fuld GAIS-måling. Gentagelsen kan enten ske helt automatisk, eller GAIS kan minde administrator om, at nu er det snart tid til at genudsende målingen.
Enkeltstående måling: En enkeltstående måling udsendes kun én gang og består af en fuld GAIS-måling.
Det kan give rigtig god mening at skifte mellem forskellige målingstyper og -frekvenser, der matcher den fase, jeres virksomhed er i og jeres aktuelle behov. Se et eksempel i boksen herunder.
Den årlige trivselsmåling har begrænsninger Mange virksomheder laver en årlig trivselsmåling. Det kan være et godt sted at starte, og det giver et godt udgangspunkt. Men der er også begrænsninger. Medarbejdere og ledere kan opleve, at trivsel er noget, vi kun sætter fokus på én gang om året. Målingsresultaterne bliver også hurtigt forældede og uaktuelle i en hverdag, hvor forandringshastigheden er stor.
Godt at måle hyppigere – men der skal følges op Ved at måle trivslen med en hyppigere frekvens med færre spørgsmål, har I mulighed for at følge udviklingen i trivslen meget tættere. Der bliver kortere vej fra måling til handling, og via dialogfunktionen på platformen får ledere og medarbejdere mulighed for løbende at være i dialog omkring det, der rører sig. Al måling kræver opfølgning – og med hyppigere måling følger, at HR og ledere er villige til løbende at tage imod og handle på den feedback, som medarbejderne giver via målingerne.
Anbefaling Det er vigtigt, at I tager hensyn til jeres kultur og erfaringer, når I vælger setup for jeres måling. Men det er også en god ide, at I udfordrer jer selv. Hvis I skal etablere en trivselskultur, kræver det et vedvarende fokus. GAIS anbefaler, at I etablerer en fast rytme, og at I måler hyppigere, end I måske havde forestillet jer. I kan fx starte med en fuld GAIS-måling efterfulgt af pulsmålinger i en periode. Derefter kan I evaluere og justere til en anden rytme, hvis der er brug for det.
Virksomheden “Det Går Godt Aps” vil igangsætte et strategisk trivselsfokus. Ledelsen og HR starter med en fuld GAIS-måling for at få et samlet overblik. De kan se, at der er brug for en meget tættere dialog mellem ledere og medarbejdere omkring motivation og trivsel, og de igangsætter ugentlige pulsmålinger for at styrke dialogen og mulighed for at handle på aktuelle udfordringer.
Efter nogle måneder kan de mærke, at medarbejderne begynder at gå død i de ugentlige målinger. De beslutter at holde en pause hen over sommeren. Her arbejder man i ledelsen på at løse nogle behov, som pulsmålingerne har peget på.
I løbet af efteråret laver virksomheden en månedlig GAIS Quick-måling for fortsat at være opdateret med, hvordan det går. Midt på efteråret er “Det Går Godt Aps”desværre nødt til at sige farvel til en række medarbejdere på grund af vigende omsætning. Det giver et ordentligt dyk nedad i motivation og trivsel, og man beslutter at genstarte de ugentlige pulsmålinger for at have fingeren på pulsen og sikre en tæt dialog i en svær tid for virksomheden.
Vi bruger cookies for at sikre os, at brugerne får den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Du kan læse mere om vores politik, samt ændre dine indstillinger her.
Denne hjemmeside bruger cookies til at sikre at du som bruger får den bedste oplevelse. Cookies er små tekstfiler gemt i din browser for at huske dig, når du vender tilbage til hjemmesiden. Det hjælper vores team til at forstå hvilke informationer du finder interessant og brugbart på hjemmesiden.
Det er muligt for dig at ændre dine cookie indstillinger i fanerne til venstre.
Du kan læse vores fulde privatlivspolitik her.
Ved at acceptere disse accepterer du, at vi må bruge helt generelle cookies til at gemme dine indstillinger om privatlivspolitikken på vores side, samt aktivere caching for at forbedre din oplevelse
Hvis du ikke aktiverer denne funktion kan vi ikke huske dine indstillinger. Det betyder at du skal indstille dette, hver gang du besøger hjemmesiden.