I HR skal vi minde lederne om værdien af trivsel - GAIS

“Der skal være tal på trivsel på lige fod med økonomi og salgstal”

Hos den landsdækkende tandlægekæde, tandlægen.dk har de været på en rejse for at skabe trivselskultur og komme væk fra gamle, tunge målinger. Vi har spurgt HR-ansvarlig Sacha Gydensen, hvad deres fokusområder er for 2022.

 

Hvilke tendenser oplever du, at HR skal være opmærksom på i 2022?

Det er tid til at komme væk fra de gammeldags, tunge målinger og i stedet for fokusere på hyppigere målinger. GAIS er et godt eksempel: Det tager max 9 minutter for medarbejderen at svare, og så har vi muligheden for at få en status på arbejdsmiljøet samt komme i forkøbet på eventuelle udfordringer. Fx ved at få data på krænkelser, mobning og lignende.

HR skal i 2022 fortsat være ekstra opmærksomme på krænkelseskulturen og fortsat at yde en ekstra indsats for at rydde op i denne kultur. Det er meget vigtigt, at man kan føle sig tryg på sin arbejdsplads – især i en tid præget af kriser såsom corona og MeToo.

HR skal tilpasse sig, og det er vores opgave at skabe tryghed. Fx med en trivselsmåling – hvor medarbejderne kan komme til orde. Vi skal give folk muligheden for at fortælle, hvis der er noget, de er utrygge ved. Vi bruger meget GAIS-data til at se, hvor vi for eksempel skal ændre kurs.

I HR har vi et stort arbejde i at etablere en trivselskultur i en branche, der ikke tidligere har haft fokus på dette.

Hvad er jeres primære fokusområder ift. medarbejderengagement og trivsel i 2022?

 
Vi skal først og fremmest have højnet trivslen. Vi skal have medarbejderne til at udfylde vores GAIS-trivselsmåling, og det handler meget om at etablere tillid – fx tillid til, at det er anonymt at besvare trivselsmålingen. I HR skal vi også hjælpe lederen med at få prioriteret trivslen. Når vi kører hyppige trivselsmålinger, får lederne data hver 3. måned, som de skal huske på at omsætte til handling.

Vi har også meget fokus på skræddersyet vejledninger til den enkelte leder, så de ved, hvordan de skal arbejde videre med målingernes data. De får konkrete værktøjer baseret på afdelingens resultater.

Da mange i vores branche er provisionslønnede, har flere tænkt, at der ikke var tid til at måle trivslen og arbejde aktivt med den. Derfor har vi i HR haft et stort arbejde i at etablere en trivselskultur i en branche, der ikke tidligere har haft fokus på dette.
I HR skal vi bringe den værdifulde viden videre til lederne og minde dem om, at arbejdet med trivslen betaler sig. Både i forhold til fastholdelse, tiltrækning af medarbejdere, effektivitet, og i særdeleshed også på bundlinjen.  

 

Hvad er jeres fokus i 2022 i forhold til fastholdelse af medarbejdere?

I vores kæde, tandlægen.dk, har vi et fokus og mål om at fastholde medarbejdere og tiltrække nye. Især i udkantsdanmark er der en udfordring med at tiltrække medarbejdere.
Vi er i et trængt arbejdsmarked, og vi skal have fokus på trivslen for at kunne fastholde medarbejdere. Det skal ikke være farligt at tale om trivsel.

I vores jobannoncer og dialog med mulige kandidater fokuserer vi både på omsætning og trivsel i kombination. Vi gør meget ud af at signalere og vise, at trivslen også er en prioritet hos os, og at tandlægebranchen også godt kan have fokus på trivslen.

 

Hvad er dine bedste råd til HR i 2022?

Få gang i de hyppige trivselsmålinger og få dem gjort til en del af hverdagen. GAIS er et perfekt værktøj til dette. Gå væk fra de gamle tunge målinger hvert 2. 3. År. Gør trivsel spiseligt! 

GAIS er perfekt til dette med et lækkert online univers, og målingen kan tages, når du har tid. Det er let og overskueligt og kræver ikke et langt kursus. 

Der skal ikke kun være fokus på økonomi og salgstal. Tal på trivslen skal fremgå på lige fod.

 

GAIS er tilpasset ledernes hverdag og behov. Find et værktøj, der passer til jeres organisation. Trivsel skal være normalt at tale om. Få ledelsen til at prioritere trivsel, og få tal på trivslen, så det bliver konkret og dermed mere håndgribeligt at arbejde med. 

Trivsel skal op på tavlen, når der holdes møder. Der skal ikke kun være fokus på økonomi og salgstal. Tal på trivslen skal også fremgå på lige fod, så det indgår som et punkt, som lederne og afdelingerne bliver målt på.